ایران و هندوستان به دنبال تسهیلگری در سرمایهگذاری مشترک هستند. بهگفته سفیر هند در تهران، اگر اقتصاد ایران تحریم نبود، حجم تجارت دو کشور میتوانست به 16 میلیارد دلار برسد ولی الآن حدود 2 میلیارد دلار است.
دولت هند با تاکید بر قصد خود برای واردات نفت ایران اعلام کرد:«محدودیت واردات از ایران تحت فشار دولت ترامپ صورت گرفته است و حالا اگر آمریکا ما را در تعدیل این بحران انرژی کمک نکند، ما هم به نفع کشور خودمان عمل می کنیم».
مؤسسه کارگزاری ژاپنی نومورا پیشبینی کرد اقتصاد هند در مسیر ریکاوری از بحران کرونا قرار گرفته و در سال آینده با رشد ۹.۹ درصدی سریعترین رشد اقتصادی آسیا را به خود اختصاص دهد.
تغییرات جمعیتی به هند اجازه میدهد تا ۲۰۳۰ در جایگاه پنجم یعنی پس از آمریکا، چین و ژاپن قرار بگیرد. این کشور در ۲۰۵۰ از ژاپن هم رد میشود و به جایگاه سوم میرسد و این جایگاه را تا ۲۱۰۰ حفظ خواهد کرد.
هند، سومین مصرف کننده و وارد کننده بزرگ سوخت در جهان، ۳.۲ میلیون بشکه نفت در روز در ماه ژوئن وارد کرد که ۰.۴ درصد کمتر از ماه مه و ۲۸.۵ درصد پایین تر از سال گذشته است.
مدیرکل ترانزیت گمرک گفت : با ارسال و انتقال دو کانتینر تجهیزات خط تولید تحت پوشش کارنه تیر با عبور از بمبئی هند، چابهار و خروج از مرز دوغارون این کریدور رسما بطور موفقیت آمیزی اجرایی شد.
اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند ضمن اشاره به نبود مسیر زمینی میان دو منطقه جنوب و مرکز آسیا اعلام کرد که کشور های این مناطق می توانند از طریق بندر چابهار ایران و همچنین ایجاد راهروهای هوایی، تجارت با یکدیگر را گسترش دهند.
دهلی نو در بودجه سال آینده دولت هند ۱۴ میلیون دلار برای تکمیل پروژه بندر استراتژیک چابهار که امکان دسترسی هند به افغانستان با دور زدن پاکستان را فراهم می کند اختصاص داد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: وقتی فروش نفت کاهش پیدا کرده، طبیعی است که حجم تجارت ما که عمدتا از محل فروش نفت بوده کاهش پیدا کند و صادرات هند به ایران افت داشته باشد.
مدیرکل توافقنامه ها وتوسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از نهایی شدن سرمایهگذاری حدود ۸۵ میلیون دلاری هندیها در بندر چابهار با کسب موافقت این کشور از آمریکا خبر داد.